შეფასება


 შპს ,,თამარიონის " სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის კათედრის მიერ შემუშავებული შეფასების სქემები



qarTuli enisa da literaturis kaTedra
                        Sefaseba
                      
              k o m p o n e n t e b i      
·                                                      Sinao davaleba                                        
                                                           teqstze muSaoba
·                                                     Txroba
·                                                    CarTuloba
·                                                   prezentacia
·                                                      diskusia
·                                                   Sinaarsis interpretacia
·                                                    Txzuleba( შინაარსის წერილობით გადმოცემა)
          მხატვრული ტექსტის წერილობითი ანალიზი
           ese
·                                                  referati
·                                                  testireba
                                          kvleva


saSinao davaleba
არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
      კარგი
Sesrulebuli aqvs yvela davaleba
0
1
2
davalebebi Sesrulebuli aqvs pirobis Sesabamisad
0
1
2
davaleba Sesrulebulia enobrivi normebis  dacviT; ar aris daSvebuli  uxeSi Secdomebi
0
1
2
davalebebi Sesrulebulia TanmimdevrobiT da akuratulad
0
1
2
moswavles SeuZlia Sesrulebuli davalebis komentireba

0
1
2



               teqstze muSaoba
 
არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
      კარგი
damoukideblad kiTxulobs teqsts da Tavisi sityvebiT gadmoscems mis Sinaarss

0

0,5

     1
sxavdasxva saSualebebiT (konteqsti, kiTxvis dasma,leqsikoni)cdilobs ucnobi sityvebis mniSvnelobebis garkvevas;                           


0


0,5


     1
damoukideblad poulobs personaJebis,faqtebisa da movlenebis aRsawerad avtoris mier gamoyenebul sityvebsa da gamoTqmebs;                            



0



1



      2
iyenebs azrobriv rukebs,sqemebsa da diagramebs;    
0
1
      2
gamoTqvams winaswar varaudebs  ganviTarebul movlenebze teqstidan moyvanil argumentebze dayrdnobiT;      

0

1

      2
amoicnobs problemas da msjelobs mis irgvliv.
0
  1
       2


                Txroba

არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
      კარგი
saubrobs Tanmimdevrulad  konkretuli Temis irgvliv;

                      0
               1

       2
metyvelebs sworad da gamarTulad,iyenebs Sesabamis leqsikas;                                          
                      0
                1

        2
saTqmels gadmoscems naTlad da logikurad;    
                      0
                1
        2
damajereblad warmoadgens sakuTar mosazrebas
                      0
                1
         2
saubris dros iyenebs mokle Canawers.            
                      0
                1
        2





CarTuloba

არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
კარგი
aqtiurad monawileobs sagakveTilo procesSi,
0
1
2
asrulebs yvela davalebas  rogorc individualurad, aseve jgufSi
0
1
2
metyvelebs gamarTulad.SemoqmedebiTad iyenebs enobriv-gamomsaxvelobiT  saSualebebs;                    
0
1
2
sakuTar mosazrebebs gamoTqvams faqtebsa da argumentebze dayrdnobiT
0
1
2
yuradrebiT ismens,amJRavnebs sxvisi azrisadmi pativiscemas maSinac ki,roca ar eTanxmeba mas.     
0
1
2


zepiri  gamosvla / prezentacia

არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
კარგი
Tanmimdevrulad warmoadgens Temas, ar uSvebs faqtobriv Secdomebs;   
0
1
2
miznis Sesabamisad irCevs sasaubro da mxatvrul stils
0
1
2
periodulad iyenebs winaswar momzadebul mokle Canawers;
0
0,5
1
asaxelebs sxvadasxva TvalsazrisiT misTvis saintereso adgilebs teqstidan. gamoxatavs sakuTasr emociebsa da STabeWdilebebs
0
1
2
marTebulad iyenebs enobriv-gramatikul saSualebebs;
0
1
2
icavs drois limits.                                 
0
0,5
1


              diskusia

არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
კარგი
sakamaTo Temaze warmoadgens sakuTar(jgufis )pozicias
0
0,5
1
msjelobs garkveviT da amomwuravad,mohyavs  faqtebi da argumentebi;                                         
0
1
2
metyvelebs Tanmimdevrulad;winadadebebs logikurad ukavSirebs erTmaneTs
0
1
2
iyenebs saTanado,asakisTvis da klasisTvis Sesaferis leqsikasa da mxatvrul xerxebs;                     
0
1
2
ismens gansxvavebul azrs da konstruqciulad pasuxobs opponents.                                           
0
1
2
icavs drois limits
0
0,5
1




referati

არადამაკმაყოფილებელი

დამაკმაყოფილებელი
კარგი
agrovebs referatisTvis masalas zustad, Temis Sesabamisad
0
1
2
miznobrivad iyenebs wyaroebs; moiZiebs damxmare saSualebebs
0
1
2
srulyofilad adgens gegmas
0
0,5
1
zustad icavs referatis struqturas( statiis dasaxeleba, sad da rodis gamoqveynda cnobebi avtoris Sesaxeb, statiis Tema , statiaSi gaSuqebuli problemebis CamonaTvali);                                        
0
0,5
1
damajereblad da argumentirebulad warmoadgens Tavis mosazrebebs
0
1
2
metyvelebs gamarTulad ,aqvs mdidari leqsika da SemoqmedebiTad iyenebs enobriv-gamomsaxvelobiT saSualebebs
0
1
2




                        მხატვრული ტექსტის ანალიზის  შეფასების კრიტერიუმები
davalebis adekvaturad gageba da gaazreba
0-1-2
naSromis ageba
0-0,5-1
mosazrebebis argumentireba da adekvaturi citireba
0-1-2
teqstis mxatvruli Taviseburebebis Sefaseba
0-0,5-1
damoukidebeli azrovneba da zogadi ganaTleba
0-0,5-1
leqsika da stili
0-0,5-1
  სინტაქსი ,morfologia, orTografia da punqtuacia
0-1- 2



















წერის შეფასება
ავტორი: მაია ინასარიძე
წერითი უნარ-ჩვევების განვითარებისათვის მნიშვნელოვანიაშეფასების პროცესის უწყვეტობა. სასურველია, შეფასებაფოკუსირებული იყოს როგორც წერის პროცესზეისე წერისპროდუქტსა და წერის პროცესის მიმართ მოსწავლეთადამოკიდებულებაზე.ეს შეიძლება გაკეთდეს როგორ ც სიტყვიერი, ისეწერილობითი ფორმით. აღნუსხვის ისეთი საშუალებებიროგორებიცააშეფასების ცხრილები (სქემები)მოკლე ჩანაწერებიპორტფოლიოები,ხელს უწყობენ ისეთი ინფორმაციის შეგროვებას, რომელიც დაგვეხმარება მოსწავლის წერითი უნარებისა და ინტერესების შეფასებაში.
ამ პროცესში სასურველიაგამოყენებული იყოს როგორც მოსწავლის თვითშეფასება, თანატოლთა შეფასება და მასწავლებლის შეფასებაასევე სამივეს კომბინაცია.
წერის ყოველ ფორმა შესაბამისი კრიტერიუმები აქვსამ კრიტერიუმებს განსაზღვრავსაუდიტორიამიზანი და ფორმატიმოთხრობა განსხვავდება წერილისაგანხოლო ორივე განსხვავდება ესესაგან. აქედან გამომდინარე, განსხვავებულია კრიტერიუმებიც.მნიშვნელოვანიარომ მოსწავლეები იცნობდნენ იმ წერითი ფორმატის კრიტერიუმებს,რომელიც შეარჩიეს ან მასწავლებელმა შეურჩიასასურველიამასწავლებელმა დამოსწავლეებმა ეს კრიტერიუმები ერთად განსაზღვრონ.
ვემოთ რამდენიმე სახის წერითი დავალებისათვის მოცემულია ცხრილის (სქემის) ნიმუშებ.
უპირველეს ყოვლისა, მნიშვნელოვანიამოსწავლეებმა გააცნობიერონ წერის პროცესის არსიდა მისი მნიშვნელობაროგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, მასწავლებელმა უნდა შეაფასოსარამარტო წერის პროცესი და პროდუქტიარამედ მოსწავლის დამკიდებულება წერისმიმართამისათვის გთავაზობთ კონკრეტული საქმიანობის აღწერას.
წერის პროცესის მიმართ მოსწავლეთა მოსაზრებების მოსმენა
· დაფაზე ან ფურცელზე დაწერეთ დაუსრულებელი წინადადება: "წერის პროცესი ჩემთვის არის..." შესთავაზეთ მოსწავლეებს მცირე ჯგუფებში მსჯელობის შემდეგ წარმოადგინონწინადადების დასრულების ვარიანტები.
· ყველას მიეცით საკუთარი აზრის გამოთქმის საშუალება და მათი აზრები დაფაზე ანქაღალდზე დაწერეთზოგიერთი აზრი შეიძლება უარყოფითი დამოკიდებულების გამომხატველიც იყოს (მაგალითად: დამღლელია, დიდ დროს მოითხოვს, უინტერესოა და ა. შ.)მაგრამ მნიშვნელოვანია მათი მოსმენა იმისათვისრომ შემდეგ შესაბამისი მიმართულებით იმუშაოთ.
გამოიყენეთ მოსწავლეთა პასუხები იმისათვისრომ გადახვიდეთ წერის შესახებდისკუსიაზემოსაზრებები განათავსეთ ცხრილში:
წერის პროცესის დადებითი მხარეები
წერის პროცესის უარყოფითი მხარეები
„უარყოფით მხარეებში" შესაძლოა უფრო ბევრი მოსაზრება მოხვდეს, მაგრამ დაეხმარეთმოსწავლეებს იმის გაგებაშირომ წერა კომუნიკაციის ბუნებრივი საშუალებაადა ხაზიგაუსვით წერითი კომუნიკაციის მნიშვნელობასაუხსენითრომ წერის პროცესშიმასწავლებელი და მოსწავლეები ითანამშრომლებენ, ეს მათ სირთულეების დაძლევასა დაწერითი უნარების გაუმჯობესებაში დაეხმარება.
იმისათვის, რომ მოსწავლეთა თანამშრომლობას შევუწყოთ ხელი, ვაწყვილებთ მათ და ვთხოვთ, ერთმანეთის ნაწერის წაკითხვის შემდეგ შეავსონაზრთა გაზიარების ცხრილი".
აზრთა გაზიარების ცხრილის ნიმუში
ავტორი ------------------------------------------- თარიღი-----------------------
სათაური ------------------------------------------ ჟანრი/ფორმატი -----------------------
მე წავიკითხენაწერი:
ერთხელ ----- ორჯერ ----- რამდენჯერმე------
ყველაზე მეტად შენს ნაწერში მომწონს შემდეგი მონაკვეთი:__________________________________________________________________________________
აქ კარგად ჩანს: ___________________________________________________________________________________
ერთი ცვლილებარომლის შეტანაც მიზანშეწონილად მიმაჩნიაშემდეგია:____________________________________________________________________________________
ვფიქრობეს ცვლილება გამართლებულია იმიტომ,რომ_______________________________________________________________________________
ასეთი ცხრილი სასარგებლოა ერთდროულად როგორც ნაწერის ავტორისათვის, ისე შემფასებლისთვის. ერთი მხრივ, მოსწავლეები ივითარებენ ნაწერის რედაქტირების უნარ-ჩვევას, მეორე მხრივ, ეჩვევიან არგუმენტირებულ და სტრუქტურირებულ მსჯელობას.
გთავაზობთ კიდევ ერთ ცხრილს, რომელიც განმავითარებელ შეფასებაზეა ორიენტირებული და მისი გამოყენება სასურველია ნაწერის პირველი (შავი) ვარიანტის შექმნის შემდეგ. ასეთი ცხრილი ეფექტურია როგორც თანატოლთა მიერ ურთიერთშეფასებისათვის, ისე მასწავლებლის მიერ მოსწავლის ნაშრომის პირველი ვერსიის შეფასებისა და განმავითარებელი კომენტარისათვის.
წერითი დავალების შეფასების ცხრილის ნიმუში
მოსწავლე-------------------------------- კლასი------------------------ თარიღი-----------
კრიტერიუმები
დიახ
არა
ნაწილობრივ
რეკომენდაცია
  • წერს გამართულადგრამატიკულითვასაზრისით.
  • მართებულად გამოყოფს აბზაცებს.
  • აზრებს ალაგებს თანამიმდევრულად, ნაწერი შეკრულია.
  • აქცენტს აკეთებს არსებით საკითხებზე.
  • იყენებს ტექსტობრივ მასალას, რათა გააძლიეროსმთავარი სათქმელი.
  • არჩევს შესატყვის ლექსიკასდა სტილს.
  • გულწრფელად გამოხატავსსაკუთარ თვალსაზრისს და ასაბუთებს.
  • სხვა


შენიშვნამასწავლებლებს შეუძლიათ ამ ცხრილის მორგება მათ მიერ განსაზღვრული
მიზნებისათვისერთი საკონტროლო ცხრილი შეიძლება არ შეიცავდეს ყველა კრიტერიუმს;ნაწერის
 რედაქტირება/კორექტირება ადვილად დასაძლევიაროდესაც კონკრეტული და ამასთან ნაკლები
 კრიტერიუმია დასახელებული.
ერთდროულად განმსაზღვრელი და განმავითარებელი შეფასებისათვის ყველაზე ეფექტურია ანალიტიკური
სქემები. მაგალითისათვის  გთავაზობთ შინაარსისა (შედარებით დაბალი საფეხურის - IV-VI კლასის მოსწავლეებისათვის
და ესეს შეფასების ანალიტიკური სქემის  ნიმუშებს.
                      წერითი დავალების შეფასების კრიტერიუმები შინაარსისთვის
                                                       I კრიტერიუმი
შინაარსობრივი გამართულობა
შინაარსს გადმოსცემს თანამიმდევრობით, არ ტოვებს არც ერთ მნიშვნელოვან მომენტს/ფაქტს.
3
შინაარსის გადმოცემისას იცავს თანამიმდევრობას, მაგრამ გამოტოვებულია ერთი მნიშვნელოვანი მომენტი/ფაქტი ან შინაარსს გადმოსცემს, მაგრამ ერთ შემთხვევაში დარღვეულია თანამიმდევრობა.
2
თანამიმდევრობა დარღვეულია/ტოვებს მნიშვნელოვან მომენტებს/ფაქტებს, შინაარსი არასრულყოფილია.
1
დარღვეული თანმიმდევრობის გამო შინაარსის გაგება ჭირს/არ არის სწორად გაგებული შინაარსი, ამახინჯებს ფაქტებსა და მოვლენებს.
II კრიტერიუმი

ნაწერის აგება
ნაშრომი შეკრულია, აბზაცები სწორადაა გამოყოფილი, წერს სუფთად და გარკვევით.
2
ნაშრომი შეკრულია, თუმცა აბზაცები ზოგ შემთხვევაში არასწორადაა გამოყოფილი, ნაწერის გარეგნული სახე გასაუმჯობესებელია.
1
ნაშრომი არ არის შეკრული, აბზაცები არასწორადაა/საერთოდ არ არის გამოყოფილი, ნაწერის ამოკითხვა ჭირს.
0
III კრიტერიუმი
სტილი და ლექსიკური გამართულობა
ლექსიკა მდიდარია, ადეკვატურად იყენებს ახალშესწავლილ ლექსიკურ ერთეულებს, ფრაზეოლოგიზმებს.
3
ლექსიკა შინაარსის ადეკვატურია, თუმცა ნაკლებად იყენებს ახალშესწავლილ ლექსიკას და ფრაზეოლოგიზმებს. დაშვებულია ორიოდ სტილური ხარვეზი.
2
ლექსიკა ღარიბია, თუმცა აზრი გასაგები. არ იყენებს ახლადშესწავლილ სიტყვებსა და ფრაზებს. დაშვებულია რამდენიმე სტილური ხარვეზი.
1
ლექსიკა მწირია, შეზღუდული. ხშირ შემთხვევაში აზრის გაგება ჭირს.
0
IVკრიტერიუმი
ენობრივი გამართულობა
ნაშომში არ არის დაშვებული ....-ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა, რომელთა შესახებ წესები ნასწავლი აქვს.
2
ნაშომში არ არის დაშვებული ....-ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა, რომელთა შესახებ წესები ნასწავლი აქვს.
1
ნაშომში დაშვებულია ....–ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური,სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა, რომელთა შესახებ წესები ნასწავლიაქვს.
0
შენიშვნააქაც და ქვემოთ მოცემულ ცხრილშიც ღიად არის დატოვებული ენობრივი შეცდომების რაოდენობა. მათი განსაზღვრა მასწავლებელს თავად შეუძლია კლასის სპეციფიკის, დავალების სირთულისა და სხვა ფაქტორების გათვალისწინებით.
ესეს შეფასების კრიტერიუმები
I კრიტერიუმი
შინაარსობრივი გამართულობა
დავალების პირობა ადეკვატურადაა გაგებული.
2
დავალების პირობა ნაწილობრივ ადეკვატურადაა გაგებული.
1
დავალების პირობა არაადეკვატურადაა გაგებული.
0
II კრიტერიუმი
ნაწერის აგება
ნაშრომი კარგადაა შეკრული, მონაკვეთები თანამიმდევრულად და
ლოგიკურად ენაცვლება ერთმანეთს, აბზაცები სწორადაა გამოყოფილი.
1
ნაშრომში დარღვეულია ტექსტის ლოგიკა და/ან აბზაცები
არასწორადაა გამოყოფილი.
0
III კრიტერიუმი
მსჯელობის დასაბუთება
მსჯელობა დამაჯერებლადაა დასაბუთებული და არგუმენტები გამყარებულია შესაბამისი მაგალითებით.
2
მსჯელობა მთლიანად დასაბუთებულია, თუმცა ზოგიერთ შემთხვევაში არგუმენტები არადამაჯერებელია და/ან მოხმობილი მაგალითები არაადეკვატურია.
1
მსჯელობა ზოგადია, სქემატური. არგუმენტების მოხმობისას დაშვებულია ფაქტობრივი შეცდომები.
0
IV კრიტერიუმი
დამოუკიდებელი აზროვნება და ზოგადი განათლება
ნაშრომში გამოვლინდა ორიგინალური, არაშაბლონური აზროვნება და ერუდიცია.
1
მსჯელობა ტრაფარეტული და შაბლონურია. არ ჩანს ერუდიცია.
0
V კრიტერიუმი
ლექსიკა და სტილი
ნაშრომში აზრი ენობრივად (ლექსიკურად) ზუსტად და მკაფიოდ არის გამოხატული, შერჩეულია ადეკვატური სტილი, გვხვდება ორიოდე სტილური ხარვეზი.
2
ნაშრომში აზრი გასაგებია, მაგრამ ლექსიკა მწირია, არის რამდენიმე სტილური ხარვეზი.
1
ლექსიკა მწირია, სტილი - გაუმართავი, აზრი - ბუნდოვანი.
0
VI კრიტერიუმი
სინტაქსი, მორფოლოგია, ორთოგრაფია და პუნქტუაცია
ნაშრომში არ არის დაშვებული ......... მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
2
ნაშრომში არ არის დაშვებული ........ მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
1
ნაშრომში დაშვებულია ........ მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
0
        მოცემულ ცხრილებს (სქემებს) მხოლოდ სარეკომენდაციო დანიშნულება აქვთ. მათიადაპტირება მასწავლებლებს 
შეფასების მიზნისა და მოსწავლეთა საჭიროების შესაბამისადშეძლიათ.

No comments:

Post a Comment